loader image

Ten artykuł kieruję do osób, które marzą o założeniu swojej własnej firmy i chcą rozpocząć swoją przygodę z Biznesem- czyli ogólnie mówiąc: rozwinąć własny biznes. Przed założeniem własnej działalności należy poddać się gruntownej refleksji i przeanalizować wszystkie ” za” i ” przeciw”, plusy i minusy, należy również przeanalizować i rozważyć powstanie ” najgorszej” i ” najlepszej ścieżki wydarzeń”. W biznesie przetrwają tylko najsilniejsi, dlatego należy być twardym i asertywnym.

  1. Zacznij budować swoją firmę, swój biznes małymi krokami- od fundamentów, a następnie dobieramy poszczególne elementy. Zrób to, co możesz z tym, co masz, pamiętając o zasadzie efektywności, zasadzie Pareto, 20% wykonywanych czynności gwarantuje 80% rezultatu. Zatem skupiasz się na tym, co przynosi najwięcej efektów.
  2. Budujemy swój biznes na stabilnym i mocnym fundamencie- Tym fundamentem jesteś Ty- twoje przekonania, możliwości, umiejętności, wiedza. Najpierw musisz zbudować siebie a następnie na stabilnej podstawie budować biznes. Buduj pewność siebie każdego dnia, a Twój biznes ( firma) powstanie jak najwspanialsza budowla.
  3. Delegowanie- Nie rób wszystkiego sam(a) bo nie dasz rady. Są ludzie, którzy są ekspertami w dziedzinach nam dotąd nie znanych, które mogą pomóc w rozwoju naszego biznesu. Zacznij korzystać z wiedzy ludzi mądrzejszych od Ciebie. Skup się na jakości, korzystając z umiejętności ludzi, którzy mają doświadczenie i efekty w dziedzinie, którą rozwijasz, mają klientów oraz ludzi śledzących ich poczynania w sieci.
  4. Bazuj na strategii najskuteczniejszych ludzi swojej branży- Czerp z ich rad i wskazówek i zastanów się jak możesz przełożyć ich wiedzę, doświadczenie na swoje działania.
  5. Poproś o wskazówki innych ludzi: wybierz osoby z Twojej branży, które Cię inspirują i zaszły dużo dalej od Ciebie, które rozwinęły podobny biznes w innym miejscu, mają inną bazę klientów i nie są Twoją konkurencją.
  6. Zyskaj jak najwięcej wiedzy- dowiedz się jak najwięcej o swojej branży, o możliwościach i zagrożeniach, korzystając z warsztatów, szkoleń i konsultacji z ekspertami z branży.
  7. Znajdż ludzi, przy których będziesz się rozwijać- najlepiej grupę osób, która pomoże Ci i wzajemnie odniesiecie sukces.
  8. Analizuj każdy dzień- wprowadż codzienne pytania i wnioski z każdego dnia.
  9. Minimalizuj. Usuń wszystko, co Ci nie służy. Miej mniej znajomych, ale bardziej wartościowych. Krótszy czas pracy, ale lepszy jakościowo. Więcej konkretnych wniosków i działań.
  10. Cierpliwość- Myśl, planuj, działaj i cierpliwie czekaj. Działania nic nie zastąpi. Wyznacz sobie cele i uświadom, że warto je realizować.

Zakładanie firmy( działalności gospodarczej):

Większość czynności możemy wykonać przez internet, zaczynając od wpisania w przeglądarkę internetową adresu: firma.gov.pl i wypełnienia formularza CEIDG-1( wpis do CentralnejEwidencji i Informacji Działalności Gospodarczej). Poleca się tzw. Profil Zaufany, chroniący przed podpisaniem kilku umów( na rachunek firmowy i usługi dodatkowe). W przyszłości tym formularzem zgłasza się wszelkie zmiany danych. Na ten obowiązek posiada się 7 dni od ich zaistnienia. Jeżeli rejestrując firmę nie posiadasz NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawia się on tam automatycznie. W formularzu podajemy, m.in. rodzaj działalności. W tym celu stworzono PKD ( Polską Klasyfikację Działalności) zawierającą spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG wpisujemy numery wybranych czynności. Nie obowiązuje limit ilości podawanych numerów PKD, którymi będzie zajmował się Twój biznes. Wypełniając formularz wybieramy formę opodatkowania ( podatek dochodowy). Większość przedsiębiorców pozostaje przy skali podatkowej, warto jednak poznać wszystkie formy opodatkowania działalności gospodarczej. Należy również wybrać określony kod(y) działalności gospodarczej z PKD. W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy.

Jeśli nie wiemy jeszcze w momencie wypełniania wniosku, z jakim biurem księgowym będziemy współpracować, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a następnie wpis aktualizujemy( podając dane biura księgowego). W praktyce mamy do wyboru jedną z dwóch opcji:

  • Księgowość internetową- polecaną w przypadku firm jednoosobowych, niezatrudniających pracowników. Jest ona również korzystna przy dużej liczbie faktur, bo opłata jest stała, niezależnie od ilości dokumentów. Jest to jednocześnie program do fakturowania, prowadzenia magazynu i wielu innych rzeczy. Tworzy ewidencje i deklaracje podatkowe( Jednolity Plik Kontrolny), wysyłając je przez internet do Urzędów. Tradycyjne biuro księgowe przydatne jest bardziej przy rozbudowanych projektach, np. przy zatrudnianiu pracownika( gdzie prawo pracy i rozliczenia wynagrodzeń to osobna działka) i prowadzenie księgowości jest w tym przypadku trudniejsze. Dlatego polecane są biura rachunkowe prowadzone wg. określonego standardu. Oni również pomogą założyć działalność gospodarczą za darmo, jeśli zdecydujemy się na ich usługi księgowe.
  • Przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość: Występuje jako tzw. Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki za siebie i pracowników oraz jako Ubezpieczony( jakby na równi z pracownikami). Jako płatnik wpłacamy składki, a jako Ubezpieczony korzystamy z Ubezpieczeń, np. Służby Zdrowia. Pełny wymiar Składek na ZUS jest dużą kwotą i obciążeniem dla początkującego przedsiębiorcy, nie notującego przychodów, dlatego istnieją ulgi pomniejszające wysokość opłacanych składek w początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej. Są nimi tzw. ulga na start i mały ZUS. Do ZUS-u składamy jeden z dwóch podstawowych dokumentów:
  • ZZA- rejestracja do składki zdrowotnej: przy korzystaniu z ” ulgi na start” lub przy zatrudnieniu na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej pensji krajowej.
  • ZUA- rejestracja do wszystkich składek:
  • w pozostałych sytuacjach( w tym również do ” małego ZUS-u”).
  • Przy zgłoszeniu członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego wypełniamy formularz ZCNA. Druki te można wypełnić przy zakładaniu działalności, jako dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG.
  • Jeśli tego nie zrobimy, mamy 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie do ZUS-u dokumentów ZUA lub ZZA na papierowych formularzach( możliwa też jest wysyłka pocztowa- używamy przesyłki poleconej, a dowód nadania załączamy do kserokopii dokumentu).

URZĄD SKARBOWY

Numer NIP pozostaje niezmieniony. Jest to osobisty numer, który staje się numerem firmy w momencie jej powstania.

Jeżeli nie posiadamy NIP-u zostanie on nadany przez Ministerstwo przy realizacji naszego wniosku o założenie firmy.

W tym celu pomocne jest korzystanie z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien pojawić się najpózniej w 3 dni od podpisania wniosku CEIDG, a może być już następnego dnia.

W formularzu CEIDG informujemy Urząd Skarbowy o wybranej formie opodatkowania i rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej.

Musimy jeszcze zdecydować, czy chcemy być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli nie to do Urzędu Skarbowego nie idziemy. Mamy jeszcze możliwość złożenia dokumentu o nazwie VAT-R. VAT jest podatkiem od dóbr i usług i obciąża klienta a firma przekazuje go na konto Skarbówki. VAT- owcem opłaca się być tym, którzy prowadzenia działalności sami muszą kupować z VAT-em( np. materiały i usługi).

PIECZĘĆ FIRMY:

Nie istnieje wymóg wyrobienia pieczęci firmowej, ale jej posiadanie staje się przydatne. Na większości druków i deklaracji widnieje pole na pieczątkę. Można jej używać przy fakturach i umowach handlowych, lecz nie trzeba.

Pieczęć firmowa zawiera:

  • Pełna nazwa firmy9 imię i nazwisko przedsiębiorcy),
  • adres siedziby firmy,
  • może być telefon, faks, e-mail,
  • REGON i NIP.

Należy wybrać Najlepsze Konto Bankowe dla firmy. Posiasanie rachunku firmowego w banku jest konieczne.

Udając się do Banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać:

  • dowód osobisty,
  • tzw. oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej( jest to wydruk z CEIDG).

Po założeniu konta firmowego należy poinformować o tym Urząd Skarbowy oraz ZUS, wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *