W tym artykule podejmę temat: Funkcja personalna- ludzie komponentem Organizacji. Zachęcam Czytelników bloga do zapoznania się z nim i myślę, że Was zaciekawi.
Zarządzanie- to zestaw działań skierowanych na zasoby Organizacji z zamiarem osiągnięcia zaplanowanych celów.
Kadra- to zbiorowość pracowników zakładu pracy, organizacji.
Personel- to kategoria społeczna odzwierciedlająca określony stosunek jednostki do organizacji, polegający na włączeniu jednostki do systemu pracy.
Zasób ludzki- to grupa ludzi współpracująca z zamiarem osiągnięcia celu.
Pod pojęciem zarządzania personelem rozumieć należy serię czynności związanych z róznymi aspektami stosunków pracownika z organizacją.
Zarządzanie zasobami ludzkimi to proces składający się z logicznie ze sobą powiązanych czynności ukierunkowanych na zapewnienie organizacji w określonym czasie i miejscu pracowników.
Zarządzanie kadrami to zbiór działań związanych z ludżmi, skierowanych na osiągnięcie celów organizacji i zaspokojenie potrzeb( rozwój pracownika).
Na zarządzanie kadrami składają się aspekty: funkcjonalne, instytucjonalne, instrumentalne.
Celem zarządzania kadrami jest przyczynienie się do uzyskania przez firmę przewagi konkurencyjnej, umożliwienie jej sukcesu dzięki zatrudnionym w niej pracownikom. Ten ogólny cel można rozbić na składowe i wyodrębnione cele sklasyfikować jako:
1. Sprawnościowe i humanistyczne,
2. Organizacyjne i indywidualne,
3. Pośrednie i końcowe.
Podstawowe funkcje zarządzania zasobami kadrowymi to: analiza zasobów ludzkich, planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja i derekrutacja, kierowanie pracą, wynagradzanie pracowników, rozwój personelu, kształtowanie warunków i stosunków pracy, controlling personalny.
Tradycyjny model funkcji personalnej: Teoria X ( dynamiczny rozwój przemysłu, początek XX w.)
Zasadnicze zagadnienia: podział i wydajność pracy.
Model stosunków międzyludzkich: Teoria Y Mc Gregora,
Model zasobów ludzkich- Teoria Z
Ciąg dalszy artykułu wkrótce.
Odpowiedz