loader image

Stworzenie najlepszego obiektu może powodować słabe efekty bez promocji. Co z tego, że przyjdzie 10 osób, jeśli powie tylko 50 osobom jakie to fajne. Z taką szybkością nie osiągniesz milionowych zysków. Nie ma nic złego w małych zyskach, to Twoje życie. Jeśli chcesz zarabiać dużo – musisz promować, w ten sposób więcej klientów sprawdzi rozwiązanie i zrobi opinie na ten temat. Stosuj promocję kiedy będziesz gotowy.

Dobra promocja musi być idealnie dopasowana do Twojej sytuacji. Nie twórz drogich kampanii, kiedy Cię nie stać. Jeśli się na tym nie znasz, niech zrobi to expert! Dobra promocja jest jak sztuka, jak budowanie produktu. Jest tak samo ważna i tak samo trudna. Świat zmienia się bardzo szybko. Więc książki na temat promocji pisane 10 lat wcześniej są już dawno nieaktualne i zawarte tam instrukcje w większości nie działają. Najnowsze tredny poznasz obserwując świat i biorąc udział w grze! Promocja musi być monitorowana i poprawiana, powinna przy tym siedzieć jedna osoba! To skomplikowany proces tak samo jak badania, gdzie powinna być jeszcze jedna osoba. Dlatego 1 – osobowa firma jest porażką, kiedy masz wszystko na głowie i krzyczysz do klienta, a on chce grzecznej rozmowy i dokładnie spisanej umowy oraz wszystkich dodatków, aby było mu wygodnie.
Tak wygląda rzeczywistość biznesu i pieniędzy.

Nie otwieraj czegoś bez przygotowania i badań. Jeśli nie masz planu na najbliższe 5 lat, nie rób biznesu! Bo trafisz do punktu, gdzie nie masz już ruchów – szach i mat! Biznes to plany, badania, promocja i genialne produkty czy idee. Na temat dobrej promocji w internecie przeczytasz na moim blogu Biznes Multimedia. Znajdziesz go poprzez Facebook, czy Google. Jest tam fragment moich zapisków do książki i sporo wykresów i statystyk biznesowych.

Podstawowa reklama w internecie to pozycjonowanie. Działa to na zasadzie wrzucania linków do Twojej strony na inne strony. W ten sposób Google oznacza wartość Twojej strony. Trzeba mieć dużo wiedzy na ten temat, aby odpowiednio ustawić opcje strony i dodać linki do ważnych katalogów, stron. Jeśli dodasz je błędnie, stracisz na pozycji, możesz otrzymać kary od Google w postaci bana, nawet na wiele lat. SEO, czyli optymalizacja treści na potrzeby internetu rozwija się bardzo szybko. W ciągu roku zmienia
się co najmniej 1 algorytm Google. Dlatego jeśli nie znasz się na rzeczy możesz sobie poważnie zaszkodzić, niż pomóc. Warto pozycjonować stronę, ponieważ zyskujesz ruch, klientów i tanią reklamę. Kiedyś SEO działało na zasadzie – ilość linków równa jest wartości strony, dzisiaj zmieniło się. Pomijając algorytmy Panda i Pingwin, które brutalnie oceniają Twoją stronę – SEO związane jest z treścią i wartością stron, na których jest
zamieszczony link. Google wprowadziło personalizację wyników wyszukiwania, to znaczy że każdy człowiek otrzymuje inne treści. Czyli związane z jego hobby, czy najczęściej wpisywanymi treściami. Oznacza to wiele chaosu i problemów z pozycjonowaniem.

Warto nie tylko pozycjonować linkami i artykułami na zapleczach, ale również budować swoją markę poprzez Youtube, czy serwisy społecznościowe typu Facebook. Fora i serwisy ogłoszeń straciły na wartości ze względu na konkurencję. Liczy się jakość materiałów. Ludzie dobrze oceniają strony o wartościowej treści, prowadzone przez fajnych
ludzi. Chamskie spamowanie prowadzi do kar. Wysyłanie tysięcy meili nie przynosi spodziewanych efektów. Wszyscy przenoszą się na blogi i w ten sposób budują swoje imperium. Internet zmienia się szybko i trzeba długo obserwować, aby zauważyć zmiany.

Zbudowanie dobrej strony firmowej to trudna sztuka. Wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej na temat tworzenia stron, ale również wiedzy praktycznej zdobywanej każdego dnia. Jeśli nie siedzisz w tym, nic nie wiesz. Istnieje wiele narzędzi monitorowania kampanii reklamowych i ruchu na stronach, np. Google Analysys. Pozwala to dowiedzieć się kto klika w jaki element strony i co z tego wynika. W ten sposób zwiększasz swoją sprzedaż. Wymaga to cierpliwości i zorganizowania. Ludzie uczą się ignorować reklamy na stronach, dlatego trudno zwrócić swoją uwagę. Jesteś wśród dużej konkurencji, która często ma dużo więcej pieniędzy i potrafi zarządzać swoimi stronami. Mają do tego zatrudnionych
odpowiednich ludzi z dużym doświadczeniem.

Teraz w internecie rządzi wartość treści, czyli trzeba pisać coś nowego, ciekawego i pożytecznego. Jeśli zatrudniasz człowieka do zarządzania stronami, dowiedz się podstaw na ten temat, a później oceniaj. W środowisku polskich freelancerów większa część to oszuści i debile przez, których branża traci dużo pieniędzy. Obracałem się wśród nich wiele lat i wiem, że większość nie potrafi napisać dobrej umowy do zlecenia, co mówić o rozmowie z drugim człowieka. Oni nie wiedzą co się dzieje. Dlatego zastanów się z kim rozmawiasz i
komu zlecasz pracę nad marką firmy. Uważaj na zapisy w umowach i stosuj delikatne metody, niż niezwykłe dające szybkie efekty. To praktycznie niemożliwe, aby zbudować markę małym kosztem i szybko. Wymaga to czasu i dużej ilości pracy. Nie ma nic za darmo. Uważaj na konta ftp i email. Sprawdź z kim masz przyjemność, później współpracuj. Jeśli tworzysz hasła, zmieniaj je. Stawiaj na klientów, którzy są zainteresowani
Twoją ofertą, nie twórz oferty do wszystkich bo to nie ma sensu.

Dostosuj się do gry w internecie, nie bądź ślepy. Pierwsza pozycja w Google gwarantuje duże zyski, pozycje poniżej praktycznie się nie liczą od miejsca 5 zaczynając. Są jednak i ludzie nadgorliwi, którzy przeszukują wszystkie pozycje i jest szansa, że znajdą Twoją firmę. Nie stosuj automatów i cudownych systemów pozycjonowania. One przynoszą kary lub nie działają. Należy mieć aktualną i zgodną z prawem bazę klientów i do nich kierować maile. Używanie niewłaściwych adresów powoduje więcej złego, niż korzyści. Więc przed zakupem dowiedz się skąd jest ta baza, czy znajduje się w GIODO. Nie przesadzaj z ilością szczegółów na stronie, w ogóle nie rób strony jeśli nie masz takiego doświadczenia. To powinno być zlecone specjaliście. Stworzenie dobrej strony wymaga lat praktyki i
wyuczonych wzorców. Tworzenie byle jakiej strony nie przyniesie efektów, lepiej nie robić w ogóle – jeśli ma odstraszać klienta. Każdy element jest ważny, ilość i jakość liczy się najbardziej. Strona musi nie tylko wyglądać, ale być bezpieczna i szybka. Bez panelu zarządzania jest trudna w ogarnięciu. Więc pomyśl nad całością, jeśli nie masz czasu na
takie zabawy – zleć to osobie, która siedzi w tym parę lat. Dobrze jest oferować biuletyn, czy nowości na swojej stronie firmowej. Ludzie i Google chcą świeżej treści. Najlepiej ciekawej, która będzie udostępniana w statusach na Facebook. Lanie wody i fantazje oraz chamskie mechanizmy zostaną wykryte na starcie. Czasami jeden baner potrafi odstraszyć
klientów od serwisu. Ludzie tracą zaufanie. Musi być ona trendy, czyli nie stosować flash i używać różne style oraz przyciski, czy formularze, które są teraz standardem. Ilość tagów, czy nagłówków ma wpływ na całość. Każdy mały element tworzy Twój wizerunek!

Oferta musi być tak przygotowana, aby wyjaśnić klientowi wszystkie wątpliwości. Logo powinno znajdować się po lewej stronie. Klient zawsze patrzy w tym kierunku. Ofert musi być pisana jasnym, zrozumiałym językiem. Klienta interesuje korzyść. Kiedy pracujesz z Google Analysys i robisz to poważnie – są efekty. Tak samo Google Adwords, kiedy siedzisz i badasz – mówię Ci, że zmienia się dużo, ludzie więcej kupują. Prowadziłem
wiele takich kampanii dla swoich klientów i wiem co działa, a co nie działa. Mogę oszacować efekty kampanii, zależnie od branży. Poprzez Google Trends możesz obserwować konkurencyjność wyszukiwań. Na tej podstawie budujesz swój biznes. Wszystkie podsystemy tworzą jeden wielki kanał sprzedaży. Bez jakiegoś elementu, możesz dużo stracić. Twoja strona www musi mieć przemyślane menu, być nowoczesna. Tak jak wcześniej pisałem – musi zwracać uwagę i zatrzymać klienta! Więc zleć to profesjonaliście. Na prawdę bez doświadczenia tylko zepsujesz stronę i renomę firmy! Stworzenie dobrej strony to wysiłek. Jest to skomplikowany proces opisywany w wielu książkach. Koszt strony to nawet 500 – 1000 zł, po co się męczyć? Dobrze jest skonfigurować sklep tak, aby pokazywał dodatkowe produkty i używać różne wtyczki do obsługi sprzedaży – typu
komentarze. Wtyczki udostępniające treść, czy podobne generują dużą sprzedaż.

Zarządzaj zniżkami i cenami w firmie. Niech one mają jakiś sens, a nie będą losowe. Dobrze przygotowana oferta cenowa potrafi zdziałać wiele. Ceny nie mogą być losowe! Musi to mieć sens i być realne dla klienta. Ludzie wyczuwają sztuczność i fałsz. Twoja firma i oferta musi być bardzo profesjonalna. W innym wypadku nic nie osiągniesz. Musi być dopracowana w każdym szczególe! Ma być najlepsza, a nie jedna z wielu! Twoja reklama musi angażować zmysły klienta. Dobrze jest zaprezentować jakąś muzykę, czy książkę powiązaną z tym co robisz. Ludzie będą kojarzyć obraz całości. W ich oczach całość ma największe znaczenie, więc się dostosuj. Stosuj różne formy reklamy. Nie bądź naiwny i ślepy. Tylko konkretny przekaz zorientowany na klientów będzie działać. Jeśli nie
znasz się na reklamie, nie męcz klientów. Niech zrobi to wykwalifikowana osoba.

Telemarketing może działać, ale trzeba mieć do tego wyszkolonego pracownika lub zatrudnić takiego z callcenter. Oni mają odporność na ludzkie fantazje i każdego klienta przekonają, że potrzebuje produktu. Warto stosować sprawdzone metody. Spróbuj wszystkiego i zobacz co jest najlepsze. Wysyłanie listów jest bardzo miłe i może dać więcej, niż chamski telefon. Wysyłanie SMS to ciekawa strategia, u mnie działała. Ludzie lubią
dostawać SMS-y, ponieważ telefon jest wygodny, SMS krótki i konkretny. Wysłanie treści typu zapraszamy do myjni, rabat 40% na pewno zachęci klienta. Tylko nie wysyłaj zbyt dużo SMS! Jeśli chcesz sprzedawać na telefonach, musisz mieć przygotowane strony mobilne – responsywne. Dlatego warto wynająć specjalistę. Reklama online dojrzewa.

Jeśli chodzi o reklamę w gazetach – warto wybierać najlepsze. Musisz mieć wiedzę na temat ludzi, aby dostosować komunikat. Dobrze jest wybrać reklamę w magazynie skierowanym do określonej grupy docelowej. W tym miejscu nie musisz prezentować treści ogólnej masie ludzi, ale konkretnej specyficznej grupie zainteresowanych. Reklamy w gazetach, czy magazynach są bardziej zrozumiałe i akceptowane przez ludzi. Firma musi
posiadać dobry PR. Dlatego odezwij się do gazet, czy radia i stwórz jakieś ciekawe wydarzenie. Niech ludzie Cię zapamiętają. Nie opowiadaj o sobie za dużo, dawaj ludziom jakieś wartości. Docenią, że dla nich coś robisz. Wspieranie działań społecznych i budowanie imprez to genialna forma promocji. Ludzie bardzo chętnie polecają, a firma zyskuje pozycję! Takie działania PR są genialne.

Najlepsza forma sprzedaży to recenzje produktu i konkretne przekazy. Niech rekama ma jasny przekaz i będzie pokazywana w konkretnych miejscach. Zajmuj się produkatami, które znasz. Używaj sprawdzone rozwiązania IT, nie baw się w nieznane firmy. Możesz na tym stracić, chyba że oferta jest bardzo dobra – warto próbować. Zaufanie do biznesu w
inernecie jest właściwe. Rynek reklamy to około 30 lat. Reklam internetowa ma 15 lat, więc widać jak to się rozwija. Pierwsze reklamy były bardzo proste, szczególnie polskie. Więc masz szansę się wybić, bo tutaj mało ludzi się bardzo stara… Musisz mieć otwarty umysł, aby dotrzeć do klienta z przekazem reklamowym. Potrzebne jest doświadczenie, wtedy podświadomość podpowiada Ci co będzie działać. Na początku jest trudno i na pewno dużo stracisz ucząc się reklamy. Więc polecam swoje usługi 🙂 Sukces następuje poprzez wiele, wiele, wiele porażek!

Prezentacja poza internetem musi być prosta, zrozumiała i z jajem. W ten sposób się sprzedaje i robi markę. Zobacz w internecie jak ludzie prezentują produkty i ucz się od najlepszych. Każdą umiejętność można doskonalić. Ucz się od najlepszych. Znajdź mentora i dogadaj się z nim. Warto inwestować w coaching i inne szkolenia doskonalące Twoją
osobę. Ludzie potrafią przekazać różne rady, niektóre proste – ale większość działa i poprawia Twoje życie! Wykonałem wiele szkoleń i widzę duże zmiany w swoim życiu. Nie twórz chamskich reklam, zapamiętaj to sobie dobrze. Zapomnij o spamie, głupim kopiowaniu treści, wyskakujących oknach i wszystkich kolorach wywołujących konwulsje. Przekaz musi być jasny, reklama ma być przyjemna, a nie straszna. Nie komplikuj swoich
reklam za bardzo, nie rób chaosu z marki. Musisz mieć jasny przekaz. Jeśli trafiasz do bogatych ludzi, to nie reklamuj się w gazetach losowo wybranych! Dużo tracisz na braku segregacji przekazu… Płacisz dużo więcej, a efekty nic nie dają!

Sprzedawca to zawód, którego można się nauczyć. To umiejętność, trzeba mieć do tego talent. Tworzenie reklam wymaga zrozumienia rynku, klientów, wiedzy ogólnej. Po latach 90 pojawiło się dużo konkurencji. Teraz coraz trudniej sprzedać cokolwiek. Więc wejdź jak najszybciej, bo będzie drogo i trudno. Sprzedawaj dobrym klientom, małej liczbie klientów.


Łukasz Grodzki

Przedsiębiorca, pisarz, artysta. Raper i malarz. Zainteresowany rozwojem osobistym i biznesem w Internecie, i nie tylko. Lubię filmy dokumentalne i osiąganie celów. Chcę tworzyć najlepsze gry komputerowe!

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *